O szkole


Sul serio to mój projekt autorski, czyli moja własna szkoła języka włoskiego, którą prowadziłem w latach 2015-2021 w centrum Lublina. Wcześniej przez 10 lat pracowałem był (celowe użycie czasu zaprzeszłego) w czołowych szkołach językowych Warszawy i mojego rodzinnego miasta.  W 2015 założyłem Sul serio (z wł. na serio/ na poważnie) Skąd taka nazwa? Odpowiedź jest prosta – liczy się skuteczność, zapomniane już w Polsce słowo rzetelność i zwyczajna lektorska uczciwość, innymi słowy poważne traktowanie obowiązków. Lata doświadczeń dały mi okazję do zaobserwowania, że języki romańskie bywają często traktowane zbyt luźno, li tylko jako miły dodatek do angielskiego, przecinek w życiorysie czy mała wstawka pośród innych potrzeb drugiego rzędu. W moim przekonaniu to poważny błąd, a z pewnością wielka życiowa strata. Kto pracował ze mną, wie, że choć lekcje były prowadzone w przyjemnej, wesołej atmosferze, pracowało się na serio, by obie strony miały poczucie dobrze wykonanego zadania. Wśród „wychowanków” mam tłumaczkę przysięgłą języka włoskiego, absolwenta italianistyki, dziś wykładowcę akademickiego, stażystów ambasady w Rzymie, licznych maturzystów oraz zdobywców językowych certyfikatów. To osoby, które inwestowały w siebie, miały talent do pracy i entuzjazm podobny do tego, jaki towarzyszył mi od początku nauki. Część z nich już dawno mnie przerosło, z czego jestem wyjątkowo dumny. Na bazie obserwacji i egzaminów mogę  z satysfakcją stwierdzić, że mój kursant z przykładowej grupy A1/A2 czy B1 zwykle jest na wyższym poziomie świadomości językowej niż kursant na tym samym etapie nauki z innej szkoły czy od innego lektora. I to tacy właśnie ludzie byli moją największą inspiracją w pracy. Sul serio jesienią 2015 otworzyło nowy etap w mojej pasjonującej przygodzie dydaktycznej, wyłowiłem kilka nowych talentów, które odpowiednio poprowadzone, wypłynęły na szersze wody, a co najważniejsze, poszerzyły swoje życiowe horyzonty. Pandemiczna rzeczywistość, w której tkwimy od marca 2020 zmieniła formułę funkcjonowania szkoły. W 2022, po krótkiej przerwie w dydaktyce, postanowiłem skupić się na pracy indywidualnej z kursantem, prowadząc głównie zajęcia online.

                                                                                                                                                                                                                                                                      Michał Pomorski